کتاب آشنایی با بیمههای اموال، اشخاص و مسئولیت، به تالیف آیدین رشیدی، به منظور بالابردن سطح شناخت و آگاهی از مزایای برخی رشتههای بیمهای، تدوین شده است. با بهرهگیری از ساز و کار این کتاب، بسترهای لازم برای ایجاد و ارتقاء تعادل و آرامش در جامعه فراهم خواهم شد.
انسان موجودی است دوراندیش و آیندهنگر که به مدد خرد و اندیشهای که خداوند متعال در وجود او به ودیعت نهاده، قادر است بر مشکلات فائق آید. هر کس در هر موقعیت اقتصادی و اجتماعی همواره ممکن است با حوادث و مشکلات گوناگونی مواجه شود که آسایش و آرامش زندگی او و خانوادهاش را به خطر اندازد. گذشته از حوادثی که جان و مال انسان را تهدید میکند، نگرانی از آینده مبهم و نامطمئن و دلهره و اضطراب از وضع آینده نیز بر فعالیت شخص تأثیر گذارده و قدرت خلاقیت و ابتکار او را کاهش میدهد.
در کتاب آشنایی با بیمههای اموال، اشخاص و مسئولیت، با یکی از راهکارهایی که انسان اندیشمند برای رویارویی با خطرها و رفع مشکلات اقتصادی خود برگزیده است، آشنا میشویم. که آن، استفاده از بیمه بهعنوان وسیلهای مؤثر در جبران زیانهای مالی ناشی از اتفاقات، تأمین آتیه، ارتقای سطح زندگی افراد جامعه و ایجاد بستری مطمئن برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است. بیمه علاوه بر آن که آثار مالی خطرها و حوادث را برطرف میکند، نوعی آرامش فکری به انسان میبخشد که این آرامش موجب رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارآیی و بهرهوری در جامعه میگردد. در بین رشتههای مختلف بیمه، بیمههای اموال، اشخاص و مسئولیت به علت مزایای قابلتوجهی که در بر دارند، از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
بیمههای اموال در سطح گسترده با جبران خسارت و زیانهاى مالی، بیمهگذاران را در مقابل بىتعادلى مالى ناشى از تحقق ریسکهاى احتمالى حمایت مىکنند. همچنین بیمههای اشخاص بهگونهای طراحی شدهاند که هر کس با هر میزان درآمد میتواند سرمایه قابل ملاحظهای را برای آینده خود و خانوادهاش تدارک دیده و از آسیب تورم و کاهش ارزش پول در امان بماند. بیمههای مسئولیت نیز از جمله رشتههای بیمهای هستند که به طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق و مسئولیتهای یکدیگر و تأمین امنیت حرفهای مشاغل و فعالیتها تأثیرگذار است.
علیرغم همه مزایایی که در رابطه با بیمه بیان میشود، در کشور ما هنوز بیمه جایگاه واقعی خود را بازنیافته است. شاید بتوان ضعف فرهنگ بیمهای را دلیل اصلی پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور دانست. بررسیهای میدانی و آماری نشان میدهد که یکی از اصلیترین عوامل عدم توسعه صنعت بیمه در کشور، کافی نبودن آگاهی مردم در مورد خدمات بیمه است. از آن جا که خدمات بیمه عینی نیست و آشناسازی مردم با این خدمات نیازمند ارائه اطلاعات تفصیلی است، فعالیتهای تبلیغات حرفهای شرکتهای بیمه برای گسترش آگاهی مردم کافی به نظر نمیرسد.
آشنایی آحاد جامعه با انواع بیمههایی که میتوانند آن را در سبد هزینهای خود قرار دهند از جمله راهکارهای توسعه صنعت بیمه به شمار میرود. بیشک و بهراستی میتوان اینگونه بیان کرد که زندگی در جامعه نوین و در محیط بسیار پویای امروزی بدون داشتن پوششهای بیمهای کافی و مناسب همچون گامزدن با چشمهای بسته در محیطی پرتلاطم و تاریک است. اهمیت این موضوع برای مؤسسات اقتصادی به مراتب بیشتر و غیرقابل اغماض است. امروزه بسیار بعید است که یک مؤسسه اقتصادی بدون داشتن بیمهنامههای مناسب، سختافزار و ابزار تولید گردآوری و راهاندازی کند، نیروی کار استخدام کند، تولید کند، بازاریابی کند، فروش نماید و همچنین بتوانند دست به صادرات بزند.
در یک کلام، مؤسسه بدون بیمه نمیتواند امید کافی به ماندگاری در بازار اقتصادی داشته باشد و در گردابهای حتی نه چندان بزرگ از صحنه رقابت حذف خواهد گردید.
در کتاب آشنایی با بیمههای اموال، اشخاص و مسئولیت، میخوانیم که بیمه به معنی عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد میکند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمهگر، طرف تعهد را بیمهگذار، وجهی را که بیمهگذار میپردازد حقبیمه و آنچه بیمه میشود را موضوع بیمه مینامند. شاید عبارت فوق در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد، ولیکن اهمیت آن به حدی است که برای انجام آن ساز و کارهای بسیار پیچیده علمی و بر مبنای محاسبات آماری در سطح جهان تشکیل گردیده است و کارشناسان مختلفی برای آن تربیت گردیدهاند تا بتوان به نحو مقتضی خدمت مناسب برای جوامع را ایجاد نمود و از اموال و جان با ارزش نیروی انسانی محافظت نمود به نحوی که جامعه و سازمانها بتوانند با آرامش خاطر کافی به فعالیت بپردازند.
هر چند بیمه در کشور ما به حد کفایت شناخته شده نیست و اکثریت مردم آن را فقط محدود به بیمههای تأمین اجتماعی و بازنشستگی و بیمه شخص ثالث اتومبیل میشناسند، ولیکن افزایش دانش جامعه به مدد افزایش درک دانشآموختگان و مدیران بافراست و رسانههای جمعی و البته الزامات قانونی روزبهروز باعث معرفی بیشتر بیمه در نزد ارباب حِرَف و اجتماع گردیده است.